About

About Aleth Michel     À propos d’Aleth Michel

Enfant, ayant écouté et entendu la voix du violon avec amour et fascination, Aleth Michel a toujours eu le désir d’être luthier.

As a child, having heard and listened to the voice of the violin with love and fascination, Aleth Michel always had a deep desire to become a violin maker.

Après trois ans à la Welsh School of Musical Instruments Making and Repair, Aleth Michel a obtenu le meilleur résultat à l’examen de fin d’apprentissage cette année là, avec un ‘High Merit’, et des encouragements des luthiers Charles Beare, Etienne Vatelot, et Wilfred Saunders, des violonistes Jacques Dejean, Yfrah Neaman, Menahem Breuer et Galina Solodchin. Elle a décidé de prendre le risque de travailler à son compte dès juin 1986, afin de consacrer une importante partie de son temps à la fabrication.

After a three years apprenticeship at the Welsh School of Musical Instruments Making and Repair, Aleth Michel obtained a diploma with a High Merit, and with words of encouragement from the violin makers Charles Beare, Etienne Vatelot and Wilfred Saunders, the violinists Jacques Dejean, Yfrah Neaman, Menahem Breuer and Galina Solodchin, she decided to take the risk to become self-employed in June 1986 so she could spend more time making new instruments.

“…You have certainly made a good start, I often see people making violins who are good neat craftsmen, who have little idea of style, and occasionally see one with a sense of style, but not very good at using tools accurately. You seem to have both abilities…”

Wilfred Saunders, extract from letter, April 1986.

“…Sans aucun doute vous êtes bien partie, je vois souvent des facteurs de violons qui sont de bons artisans qui travaillent proprement, qui n’ont pas le sens du style, et parfois j’en vois un qui a le sens du style, mais qui par contre n’est pas très précis avec ses outils. Vous semblez avoir ces deux capacités…”

Wilfred Saunders, extrait d’une lettre, avril 1986.

Some Exhibitions   Quelques Expositions

– Phelps, London, June 1988. Exhibition of instruments by women violin-makers and recital.

– Phelps, Londres, juin 1988. Exposition d’instruments fabriqués par des femmes luthiers et concert.

” Aleth Michel … now self employed, had some interesting and imaginative work on display, showing that she is on her way to creating a distinctive personal style. Here she was experimenting with a model inspired by the Gagliano family…”

The Strad, extracts from an article dated September 1988.

” Aleth Michel … qui travaille maintenant à son compte, présentait des œuvres intéressantes et imaginatives, qui montrent qu’elle est en train de créer un style personnel caractéristique. Ici elle expérimentait avec un instrument inspiré par la famille Gagliano…”

The Strad, extraits d’un article daté septembre 1988.

– Benslow Musical Instrument Loan Scheme, St James Piccadilly, London, Oct. 1988. Examples of recent work by 12 leading violin-makers in Britain.

– Musicora, Paris, France, avril 10-14, 1991

“Another maker to remain solidly independent is Aleth Michel who works hard, ‘making in peace’ as she says, and is finding the effort paying off with instruments now in the Ensemble Intercontemporain and the Opéra de Lyon…”

The Strad, extract from an article dated May 1992.

“Un autre luthier qui reste fermement indépendant, c’est Aleth Michel, qui travaille dur,”créant en paix” comme elle le dit, et son effort s’avère payant car l’on trouve maintenant de ses instruments dans l’Ensemble Intercontemporain et l’Opéra de Lyon…”

The Strad, extrait d’un article daté mai 1992.

– The Classical Music Show, ‘European violins’, Barbican Centre, London, Sept. 24-27, 1992.

“MICHEL Aleth… obtaining Diploma with Merit, and was encouraged to become self-employed in 1986, working in Montpelier, Bristol. Specialist in high quality-work and does not advertise or deal… Instruments used by professionals. Also plays violin and does restoration work…”

The Violin Family and its Makers in the British Isles, Brian W. Harvey 1995, Oxford, Clarendon Press.

“MICHEL Aleth… qui a obtenu son diplôme avec Mention, et a été encouragée à se mettre à son compte en 1986, travaille à Montpelier à Bristol. Elle s’est spécialisée dans le travail de qualité et ne fait pas de publicité ni de revente… Instruments utilisés par des professionnels. Elle joue aussi du violon et effectue des travaux de restauration…”

La famille du Violin et ses facteurs dans les îles britanniques, Brian W. Harvey 1995, Oxford, Clarendon Press.

– Violinmakers’ day, Royal Academy of Music, London, each year from 1999 to 2007.

– Violinmakers’day, Académie Royale de Musique, Londres, chaque année de 1999 à 2007.

” Aleth Michel is a rare bird – a young female violin-maker, French, living in Bristol. A few years ago she made me a ‘second’ violin, one for taking to countries where the customs officials – shall we say – make me nervous, or the weather is extreme, or where things are just too unpredictable. (Bosnia would fit at least two of these categories.) And Aleth knows about bows since many come her way for re-hairing. “

When Swan Lake Comes to Sarajevo, Ruth Waterman, 2008, Canterbury Press.

“Aleth Michel est un oiseau rare – une jeune femme luthier, française, qui vit à Bristol. Elle m’a fabriqué, il y a quelques années, un “second” violon, destiné à être emporté dans les pays où les douaniers me rendent nerveuse, disons, ou là où les conditions climatiques sont extrêmes, ou là où les événements sont simplement trop imprévisibles. (La Bosnie correspond à au moins deux de ces cas.) Et Aleth s’y connaît en archets, car il y en a beaucoup qui passent entre ses mains pour être remèchés. “

When Swan Lake Comes to Sarajevo, Ruth Waterman, 2008, Canterbury Press.
Selected as a Book-of-the-Year 2012 by The Observer (UK).
www.ruthwaterman.com

Principal Models   Modèles principaux

Violins :

  • Nicolo Amati, taille 7/8ième (l.o.b. 341,75 mm) 1639
  • Nicolo Amati, (l.o.b.  354mm) 1652
  • Joseph Gagliano 1776
  • Joannes Baptista Guadagnini
  • Pietro Guarneri, Venise 1732
  • Antonio Stradivari (l.o.b. 362mm) Muir Mackenzie 1694
  • Antonio Stradivari, Davidoff, Dom Tua, 1708
  • Antonio Stradivari, Milanollo, 1728

Violas :

  • Ferdinand Gagliano (l.o.b. 381mm) 1773
  • Andrea Guarneri (l.o.b. 418mm) 1676
  • Pietro Guarneri, Venise (l.o.b. 400mm) 1726
  • Pietro G. Mantegazza (l.o.b. 405mm) 1793
  • Aleth Michel model 1980’s (l.o.b. 408mm)
  • Aleth Michel model 2001 in a Venitian style (l.o.b. 412mm)

l.o.b. : Length over back arching

l.o.b. : Longueur sur la voûte du fond